Docházka Start
základní docházkový systém
Docházkový systém Docházka Start je jednoduchý multiplatformní program určený k evidenci docházky zaměstnanců s moností importu dat o čipování příchodů a odchodů z biometrických terminálů BM-Finger. Program funguje jak na operačních systémech Windows, tak na operačním systému Linux a to jak ve 32 tak i 64 bitové variantě. Viz níe ukázka ze 64 bitového systému Fedora 23.
Program Docházka Start získáte na webu http://start.dochazka.eu/ přes poloku Stáhnout v horním menu.
Pro
instalaci na Windows nejlépe stáhněte hned první soubor Install.exe,
který pak stačí jen spustit. Program se sám nainstaluje a vytvoří i
ikonu na ploe. Pro Linux a ostatní platformy je postup přímo na webu
popsaný.
Program je primárně jednouivatelský. Ale je moné spoutět jej ze síového disku a pouívat na více počítačích najednou, pokud bude dodrena zásada, e více uivatelů needituje ve stejný čas docházku stejného zaměstnance. Vichni uivatelé ale mají v programu přístup ke vem funkcím.
Docházka Start je určena těm uivatelům, kteří mají jen minimální nároky na mnoství funkcí a nevyuili by tedy draí profesionální systém Docházka 3000, který nabízí výrazně irí monosti nastavení, sestav, víceuivatelský přístup, přenos dat z terminálů po síti LAN, má webové rozhraní, exporty do mzdových systémů atd. atd.
Níe následuje popis jednotlivých modulů Docházky Start.
1. karta - Zaměstnanci:
Na této kartě zadáváte do programu jednotlivé pracovníky, jejich docházku budete evidovat. Kliknutím na tlačítko Nový se aktivuje formulář v sekci Editace pracovníka. Význam poloky Příjmení a jméno je jasný.
Do poloky Osobní číslo uvedete číslo, které bude mít tento pracovní přiděleno. Musí být vyplněna celým číslem v rozsahu 1 a 65530 a nesmí být shodné s číslem jiného pracovníka. Kadý tedy bude mít jiné číslo. Pod tímto číslem je pracovník evidován také v biometrickém docházkovém terminálu. Právě přes toto číslo se prováí identifikace na terminálu s konkrétním zaměstnancem v Docházce Start.
Poslední pole Poznámka můe obsahovat libovolnou informaci (telefonní číslo, středisko a podobně).
Tlačítkem Uloit nového pracovníka uloíte do databáze. Zobrazí se jak v levém přehledovém seznamu, tak ve spodní podrobné tabulce.
Pokud chcete upravit jméno ji zadaného pracovníka či text poznámky, stačí na něj kliknout v levém seznamu nebo spodní tabulce. Přenese se do formuláře, kde provedete změnu (osobní číslo měnit nelze) a kliknete na Uloit.
Chcete-li pracovníka smazat, opět jej vyberete v seznamu. Ve formuláři zatrhnete poloku Povol mazání, potvrdíte varovné hláení a pak teprve lze kliknout na tlačítko Sma. Program ale vymae vechna data, která měl pracovník zadaná (včetně docházky, absencí, průchodů atd.). Tento krok je pak ji nevratný.
Tlačítko Export dat do D3000 umoňuje přenést data vech pracovníků do systému Docházka 3000. Včetně docházky a absencí. Viz samotná sekce Migrace do Docházky 3000 níe v tomto návodu.
2. karta – Prohlíení docházky
Zde program zobrazuje načipované příchody / odchody a zadané celodenní absence. Počítá uznanou pracovní dobu, přesčasy a umí sám vkládat přestávky tak, aby splnil poadavky zákoníku práce.
Nejprve v horním výběrovém formuláři vyberete pracovníka a období, za které chcete docházku zobrazit.
V hlavní části je pak tabulka s přehledem docházky za jednotlivé dny. Den a datum jsou jasné. Pokud je na jeden den více záznamů, má den více řádků (viz ukázka níe na 5.1.2016).
Přes ikonu tiskárny vpravo nahoře je moné uloit výpis do textového souboru, odkud jej pak přes svůj oblíbený textový editor (např. Word ) můete vytisknout, poslat e-mailem a podobně.
V polokách Čas příchodu a Čas odchodu jsou časy pohybu zaměstnance během dne.
Poloky Kód příchodu a Kód odchodu určují, zda pracovník při čipování uvedl nějaký kód přeruení pracovní doby (absence). Číslo 1 udává uznávanou absenci (například sluební cesta) a číslo 2 pak neplacenou, nezapočítávanou či neuznávanou absenci (například náhradní volno). Pokud není uvedeno ádné číslo, jedná se o klasický příchod či odchod bez typu přeruení pracovní doby. Kód u příchodu říká, co dělal pracovník předtím, ne přiel. Kód u odchodu naopak říká, na jakou absenci odeel.
Poloka Uznáno pak zobrazuje, jaká část doby byla započtena do uznané pracovní doby a bude tedy proplacena. Je ovlivněna nastavením na kartě Nastavení pracovní doby a jsou od ní odečteny přestávky.
Ve sloupci Balanc je pak výe přesčasu (nebo nedočasu) oproti dennímu fondu z nastavení pracovní doby.
Poslední sloupec Přestávky pak určuje, kolik bylo odečteno povinných přestávek. Na kadých 6 hodin uznané sečtené denní pracovní doby je odečtena jedna půlhodinová přestávka.
V horní části jsou pak fialovou barvou uvedeny celkové součty za zvolený měsíc. Pokud se jedná o aktuální měsíc, je počítáno pouze do dneního dne, aby byla umoněna průběná kontrola plnění pracovní doby.
Podrobné vysvětlení k algoritmu výpočtu je uvedeno v popisu karty Nastavení pracovní doby. Zde jen stručně shrneme některé případy z výe uvedené ukázky.
Na 1. den je zobrazen svátek. Take je uznaný celý denní fond k proplacení.
Na soboty a neděle není v tomto případě v nastavení pracovní doby uveden ádný fond, take nemusí pracovat.
V pondělí 4.1. pracovník pracoval déle ne nastavený 8 hodinový fond, take mu vznik přesčas 50 minut, který bude uznán k proplacení.
Na úterý 5.1. má pracovník v tabulce zobrazeny dva řádky. Přiel ráno na 3,5 hodiny do práce a poté odeel v 9:55 na uznávanou absenci (kód 1 u odchodu), například k lékaři. Od něj se vrátil ve 12:05 a dále jetě 2,5 hodiny pracoval. Celá tato doba od 6:25 a do 14:35 je tedy uznaná. Pokud je ale doba fyzické přítomnosti na pracoviti kratí ne denní fond, zkrátí program uznanou absenci tak, aby nevznikl přesčas. Proto je uznáno jen 8 hodin a 10 minut navíc není započteno.
Na středu 6.1. má pracovník na celý den nahranou uznávanou absenci. Například dovoleno, nemoc, sluební cestu a podobně. Proto je ve sloupci Uznáno uplatněn celý fond.
Ve čtvrtek 7.1. odpracoval pracovník méně ne 8 hodin, proto mu vznik ve sloupci Balanc nedočas (záporný přesčas), který se i v celkovém měsíčním sumáři samozřejmě projeví.
V pátek 8.1. přiel a v 10 hodin a u příchodu je kód 2, tedy neuznávaná (neproplácená) absence. Například náhradní volno. Doba se tedy začne počítat a opravdu v 10 hodin a do odchodu pracovní odpracoval 6 hodin a 50 minut. Protoe práce překročila 6 hodin, je odečtena jedna půlhodinová přestávka a tak je celková uznaná doba je 6:20. Chybějících 1:40 je pak záporný nedočas v balanci.
V sobotu 9.1. přiel pracovník na 2 hodiny do práce. Pracovat ale nemusel (v nastavení prac. doby je nulový fond), take ve je započteno i do přesčasu. Podmínkou započtená je, e v nastavení pracovní doby je interval začátku a konce uznávané doby nastaven na nenulový rozsah, který umoní přítomnost započítat (zde 6:00 a 14:00). Pokud by byl interval v nastavení pracovní doby nulový, nebyla by práce vůbec uznaná. Stejně tak pokud by se interval míjel s dobou práce, případně ji kryl jen částečně (pak by byla uznaná jen společná část).
Na pondělí 11.1. má pracovní nahranou neplacenou absenci. Tento den tedy nemá ádnou uznanou pracovní dobu, ale nemá ani záporná balanc. To by měl v případě, kdyby na pondělí nebyla nahraná ani tato absence. Pak by měl nepřítomnost nadpracovat. Pokud má ale jako v tomto případě nahranou neplacenou absenci, tak nadpracovávat nemusí, den se nepočítá ani v sumáři do fondu.
V úterý 12.1. pak má celkový čas přítomnosti na pracoviti 12 hodin a 55 minut. Jsou odečteny dvě přestávky. Po prvních 6 hodinách jedna (od 12:00 do 12:30) a pak po dalích 6 hodinách druhá (jakoby od 18:30 do 19.00). Tu program odečíst musel, protoe po první přestávce pak pracovník pracoval zase více jak 6 hodin.
Po odečtení přestávek je tedy započteno 11:55 uznané práce. Paradoxně pokud by pracovník místo v 18:55 odeel ji v 18:30, měl by uznáno o 5 minut více, protoe program by nemusel uplatňovat druhou přestávku, aby vyhověl legislativě.
Pokud Vám nestačí jen dva typy absencí, či chcete nastavovat různá zaokrouhlování časů a výpočtů, podrobně nastavit přestávky, zadat třeba pevné přestávky či je úplně zakázat, pořiďte systém Docházka 3000, který má opravdu výrazně větí monosti konfigurace, umoňuje práci s převody přesčasů, evidenci nároků dovolený, vyhodnocení nemocenských, proplácení náhrad na sluebních cestách, nastavování výjimek atd. atd. Monosti nastavení výpočtu v Docházce 3000 zajistí, e si celý výpočet nakonfigurujete přesně dle vaich poadavků. Umoňuje také například práci na směny atd. Například noční práce, kterou Docházka Start vůbec nepodporuje, má v Docházce 3000 iroké monosti nastavení.
Na výe uvedeném příkladě jsme se pokusili demonstrovat co nejvíce moných případů započítávání pracovní doby. Proto níe uvedeme běnou ukázku výpisu docházky, který není tak komplikovaný.
Nezapomeňte, e pro rychlí pohyb po záznamech v tabulkách (i na jiných kartách) lze pohodlně pouít rolovací kolečko počítačové myi. Případně kliknout na některou buňku a pohybovat se pomocí kláves s kurzorovými ipkami.
U Docházky 3000 můete nastavovat přístupová práva pro jednotlivé uivatele, take někdo se dostane jen na prohlíení své vlastní docházky a jinam ne, ani do jiných modulů. Vedoucím povolíte prohlíení docházky vech oddělení, která pod ně patří a třeba i nějakou editaci či převádění přesčasových hodin. Tyto a mnohé dalí funkce zde popisovaná jednoduchá Docházka Start vůbec nemá.
3. karta – Editace docházky
Tento modul slouí k monosti dodatečných úprav načipované docházky, nahrávání celodenních absencí či vkládání nový záznamů o příchodech a odchodech.
V levé horní části nejprve vyberete pracovníka a období, které chcete editovat. V tabulce ve spodní polovině se pak zobrazí jednotlivé záznamy k editaci.
Kliknutím na zvolený den je pak moné zaloit buď novou práci (příchod / odchod) tlačítkem Nový , nebo novou celodenní absenci tlačítkem Nová.
Pokud kliknete na záznam dne, ve kterém ji nějaká práce či absence zadaná je, přenesou se zadané údaje do odpovídající sekce horní editační části a pak lze tento existující záznam upravit změnou hodnot a potvrzením pomocí tlačítka Ulo. Nebo lze vybraný existující záznam smazat pomocí tlačítek Sma u odpovídajících poloek v hodní části obrazovky.
Sloupeček Přítomen nezobrazuje uznanou pracovní dobu, ale jen rozdíl časů odchodu a příchodu.
Pokud nahrajete Docházku Start na síový disk a nasdílíte do ní přístup ostatním uivatelům, dodrujte zásadu, e jednoho pracovníka můe editovat ve stejnou dobu jen jeden uivatel. Toto omezení nemá Docházka 3000, která má navíc webové rozhraní, take není třeba sdílení disků a uivatelé nemají přímý přístup k datovým souborům a nemohou je tedy pokodit či smazat.
V Docházce Start platí navíc editační omezení, e na den státního svátku nelze vloit práci ani absenci. Na den s existující celodenní absencí pak nelze vloit práci (absence by se musela nejprve vymazat). Tato omezení neplatí u Docházky 3000.
Stejně tak lze u Docházky 3000 nastavovat přístupová oprávnění pro různé uivatele. Take někdo se nedostane na editaci vůbec, vedoucím umoníte editaci třeba jen podřízená oddělení, personalistu pustíte na vechny,. přitom lze poznat, kdo, kdy, z jakého PC a který záznam opravil a jak vypadal záznam před opravou.
4 – Nastavení pracovní doby
Na tomto místě provádíte nastavení uznávané pracovní doby a pracovního fondu na jednotlivé dny týdne.
Kliknutím na odpovídající záznam ve spodní tabulce se nabídne v horní části jeho editace. Na kadý den týdne tedy můete upravit 3 parametry.
Začátek uznávané pracovní doby – určuje, od kolika hodin se přítomnost na pracoviti uznává jako placená pracovní doba. Pokud si pracovník čipne příchod dříve, nemá rozdíl časů uznaný. Pokud si čipne později a uvede kód 1 pro uznávanou absenci, začne program počítat uznanou dobu od zde uvedeného času začátku (dokud nedojde k uznání delí doby ne zde nastavený fond).
Konec pracovní doby – určuje, do kdy je přítomnost na pracoviti uznávaná jako placená pracovní doba. Pokud si odchod čipnete později ne je zde uvedený čas, není doba navíc započtena. Pokud si čipne dříve a uveden kód 1 uznávané absence, je započtena doba a do zde uvedeného času konce (opět pokud nedojde k přesu uznané doby přes dále nastavený fond)
Fond pracovní doby – udává počet hodin (a minut), které by měl pracovník tento den týdne odpracovat. Pokud odpracuje méně (a nemá navíc uznávanou absenci), vznikne nedočas zobrazený na výpise docházky záporným číslem ve sloupci Balanc. Pokud odpracuje více ne udává zde uvedený fond, vznikne přesčas (kladný balanc) a ten si můe případně v rámci měsíce vybrat odpracováním kratí pracovní doby nebo neplacenou absencí (kód 2 u příchodu či odchodu).
Pokud na některý den nastavíte nulový fond i nulový začátek a konec (níe neděle), jedná se o volný den a případná práce není vůbec uznaná. Pokud nastavíte nulový fond, ale začátek a konec nenulový (níe sobota), jedná se o nepracovní den, ale případná přítomnost v rámci časů je počítána jako přesčas.
Tato nastavení jsou poměrně jednoduchá. Pokud potřebujete sloitějí konfiguraci, více různých nastavení pro různé pracovníky, jiná nastavení pro denní, odpolední či noční směnu, přejděte na Docházku 3000.
Pole Statistika zobrazuje sumární údaje z databáze.
V nastavení pracovní je třeba začátek a konec nastavit na takové hodnoty, aby měli pracovníci monost odpracovat denní fond s tím, e přestávky nejsou uznané do odpracované doby. Take při 8 hodinové pracovní době musí být interval začátek-konec alespoň o půl hodiny delí (např. 6:00 a 14:30).
5 – Průchody
Na této kartě lze zobrazit přehled přesných časů čipování pracovníků na terminálech. Průchody nejdou editovat, take pokud si některý pracovník dodatečně v editaci docházky upravil čas příchodu či odchodu, nebo zadaný kód přeruení, stále lze v průchodech dohledat skutečný původní čas čipnutí
V horním menu v poloce Období vyberete měsíc a rok, který chcete prohlíet. Zobrazeny jsou jen ty měsíce, ne kterých existuje alespoň jedno čipnutí.
V poloce Pracovník můete výpis omezit jen na vybraného zaměstnance, take se snadněji dohledávají původní údaje pracovníka.
Poloka Třídění umoňuje výpis spodní tabulky setřídit podle určitého sloupce. To lze mimochodem také přímo kliknutím na název sloupce v samotné tabulce. Výchozí poloka Netřídit zobrazuje záznamy v tom pořadí, v jakém byly importovány z terminálů. Dále lze třídit podle Jména, Datumu a Osobního čísla.
Pokud setřídění vyvoláte kliknutím na název sloupce přímo v tabulce, lze třídit i podle kódu absence a navíc druhým kliknutím na název stejného sloupce setřídit záznamy v opačném pořadí.
Tabulka průchodů se navíc automaticky pouívá i při importu dat z terminálu ke kontrole, zda ji stejný záznam nebyl dříve importován. Take pokud v terminálu nemaete data, nebo stejný datový sobor naimportujete opakovaně, nehrozí vznik duplicit zdvojením ji dříve zpracovaných záznamů. Hlavní nevýhodou průběného nepromazávání dat v samotném terminálu tedy je zpomalování nových importů, protoe se kontroluje stále více a více ji dříve stejně nahraných dat.
6 – Import z terminálů
Na této záloce provádíte import dat načipovaných příchodů a odchodů z terminálů BM-Finger.
Podle návodu nejprve uloíte na samotném terminálu data na USB flash disk – fleku. Poté přepojíte fleku do počítače a přes tlačítko Procházet na této kartě vyberete z fleky soubor 1_attlog.dat. Pokud máte terminálů více, buď provádějte stahování a importy dat jednotlivě, aby si vzájemně nepřepsali na flece uloený soubor. Nebo v menu terminálu můete nastavit jeho číslo (Device ID, ID zařízení a podobně) kadému terminálu jinak a poté bude mít kadý svůj vlastní soubor (1_attlog.dat, 2_attlog.dat, 3:attlog.dat atd. atd.) take pak postupně naimportujete z fleky více souborů.
Dále vyberete typ terminálu, aby se správně převedli kód absencí terminálu na typy v docházce. Například u BM-F702 se absence pod klávesami F2 (sluební cesta) a F3 (lékař) naimportují jako kód 1, tedy uznávaná absence započítaná do odpracované doby. Absence F4 (oběd) jako kód 2, tedy neplacena a nezapočtená.
Poloka Data z D3000 bude vysvětlena dále – umoňuje import z Docházky 3000 do Docházky Start.
Nakonec kliknete na tlačítko Spus import dat a na ukazateli Průběh importu můete sledovat rychlost načítání. Jednotlivé řádky importu se zobrazují i v pravém horním poli místo původní nápovědy. Po doběhnutí importu je zobrazeno hláení s celkovým počtem záznamů, počtem duplicit (ji dříve nahrané identifikace) atd. Importovaná data se pak samozřejmě přenesou i do ostatních částí programu.
Ve spodní tabulce pak přibude nový řádek se sumářem importovaných záznamů. Zde lze prohlíet historii importů (kdy byl proveden, jaký interval čipnutí obsahoval a počet záznamů kadého importu).
Jak bylo uvedeno v předchozím bodě, nevadí opakovaný import ji dříve přenesených dat, nevznikne duplicita.
Pokud máte více terminálů, nesmí zaměstnanci v průběhu dne pouívat různé terminály. Musí platit alespoň pravidlo, e terminál, na kterém čipovali příchod, musí pouít i pro následující odchod. Nelze tedy čipnout příchod na jednom terminálu a následující navazující odchod na jiném. Dolo by k poručení synchronizace párů příchod – odchod a data v prohlíení docházky by byla chybná. Toto omezení neplatí u Docházky 3000, kdy terminály přenáí data po síti LAN průběně sami a párování si program vdy umí správně oetřit.
7 – Svátky
Poslední zálokou je nastavení státních svátků.
Kliknutím na tlačítko Nový v horní sekci lze zaloit nový státek. Pokud je státek kadý rok ve stejný den, ponecháte rok nulový a vyplníte jen den, měsíc a název. Pokud se datum svátku mění (Velikonoce), vyplníte i rok. Tlačítkem Uloit nový svátek uloíte do databáze.
Pokud chcete editovat či smazat ji zadaný svátek, najdete jej ve spodní tabulce a kliknete na jeho název. Přenese se do horního formuláře, kde jej můete buď upravit a uloit, nebo tlačítkem Sma naopak vymazat.
V programu platí pravidlo, e na den svátku nelze nahrávat práci (příchody,odchody) ani absence. Toto omezení nemá a Docházka 3000.
Svátek je vdy uznán jako placeny dle nastavení fondu pracovní doby na den v týdnu, na který připadne. Pokud je fond na tento den nulový (například víkend), svátek se samozřejmě neplatí.
Přenos dat z Docházky Start do Docházky 3000
Pokud pouíváte Docházku Start ji nějakou dobu a přestávají Vám stačit její jednoduí funkce a mení monosti nastavení, nemusíte se při přechodu na Docházku 3000 vzdát ji zadaných dat. Data zaměstnanců, příchody, odchody, přeruení, celodenní absence, průchody atd. lze velice jednodue vyexportovat z Docházky Start do souboru a v Docházce 3000 je naimportovat. Zde je postup:
V Docházce Start na první kartě Zaměstnanci kliknete vlevo dole na tlačítko Export dat do D3000
Program se vás zeptá, kam chcete uloit soubor export.d3k. Dáte jej třeba na plochu.
Poté si pustíte Docházku 3000 , přihlásíte se jako administrátor a v menu Ostatní / Docházka Start v modré sekci pro import vyberete přes tlačítko Procházet dříve uloený soubor export.d3k z plochy. Poté zadáte jetě jednou admin. heslo a kliknete na tlačítko Import z Docházky Start do Docházky 3000.
Načtou se zadaná data zaměstnanců, příchodů, odchodů, absencí a průchodů. Duplicitní data program vynechá. Pak ji docházku můete zpracovávat v Docházce 3000 s vyuitím jejich funkcí a rozsáhlých moností konfigurace. Vem pracovníkům se přidělí kategorie 1 a jsou zařazeni do prvního oddělení.
Přenos dat z Docházky 3000 do Docházky Start
Systém ale umí i opačný přenos dat, tedy z Docházky 3000 do Docházky Start.
Program Docházka Start toti mají zákazníci velké Docházky 3000 zdarma. Take pokud mají jen minimální nároky na funkce systému a Docházka 3000 je pro ně zbytečně rozsáhlá, mohou zkusit pouít prostí Docházku Start přímo na svých datech, která ji mají zadaná.
Stačí v Docházce 3000 v menu Ostatní / Docházka Start ve luté sekci dole nechat zatrenou volbu Ve... a kliknout na tlačítko Export z Docházky 3000 do Docházky Start (viz předchozí obrázek). Program se také zeptá, kam chcete uloit datový soubor export.d3ki a data do něj vyexportuje (zaměstnance, příchody, odchody a absence).
Poté
spustíte Docházku Start a v záloce Import
z terminálů vyberete v soubor export.d3k vytvořený
v Docházce 3000. Typ terminálu přepnete na Data
z D3000 a kliknete na Spustit import.
Program naimportuje data zaměstnanců, příchodů, odchodů, absencí a průchodů z Docházky 3000 do Docházky Start. Na výe uvedeném obrázku je vidět hláení o 4 chybách. Je to způsobeno tím, e v Docházce Start ji byly zadaní 4 zaměstnanci a tak import těchto 4 program přeskočil, aby nevznikla duplicita. Stejně tak by vynechal i ostatní shodné údaje (pracovní doba, absence, průchody). Při importu se tedy kontrolují a přeskakují ji existující záznamy.
Neimportuje se nastavení svátků (ty program zaloí sám) a hlavně nastavení pracovní doby a celá řada dalích parametrů, které jednoduchá Docházka Start prostě neumí pouít.
Druhou moností, jak přenést data do Docházky Start z Docházky 3000 je simulace importu dat z terminálu BM-F702. Docházka 3000 umí svou databázi průchodů uloit do formátu, jaký je pouit v datových souborech terminálů. Take se nepřenáí seznam zaměstnanců, příchodů, odchodů a celodenních absencí, ale jen prosté časy čipování.
Tento postup spočívá vtom, e v Docházce 3000 přepnete před exportem výběrovou poloku na volbu „Průchody formou čipnutí na terminálu BM-F702“. Ve ostatní je stejné. Výsledný soubor se vak jmenuje
1_attlog.dat a v Docházce Start jej naimportujete se zatreným typem terminálu BM-F702. ¨
Zaměstnance vak ji musíte mít v Docházce Start předem zadané pod stejnými osobními čísly, jaké pouívají v terminálu, případně v Docházce 3000 v poloce Index ve správě zaměstnanců.
Aktivace programu
Program lze volně stáhnout na webu http://start.dochazka.eu / , ale jedná se o demoverzi fungující 3 měsíce. Po třech měsících se program přepne do reimu, kdy umoní evidenci jen s 5 zaměstnanci. Ostatní v databázi zůstávají dál, ale nejsou přístupní. Na výe uvedeném webu je vak moné pořídit plnou verzi programu bez tohoto omezení doby funkčnosti a počtu pracovníků. Proveďte to ale a poté, co program začne při startu vypisovat hláení o demoverzi. Ne dříve. Obdríte licenční číslo, které se zadá v programu na kartě Svátky tak, e kliknete na tlačítko Nový. Poloky Den, Měsíc a Rok nastavíte na nulu a do políčka Název svátku zadáte licenční číslo (viz následující obrázek). Nakonec kliknete na tlačítko Uloit.
Program poté vypíe hláení, e poloka den je neplatná, ale hláení stačí potvrdit a pokud jste údaje vyplnili správně (nulové poloky datumu a korektní licenční číslo), zobrazí se hned druhé hláení o úspěné aktivaci licence. Program se pak ukončí a jakmile jej spustíte znovu, ji bude fungovat bez omezení jako plná verze.
Pro uivatele programu Docházka 3000 je licence programu Docházka Start k dispozici zdarma. Licenční číslo pro Docházku Start získáte po zaslání čísla faktury za Docházku 3000 na e-mail bmsoft@seznam.cz.
Záloha dat
Program přímo v sobě neobsahuje funkci pro zálohování, ale stačí jednodue zazálohovat obsah sloky, ze které jej spoutíte. V této sloce jsou toti vechny datové soubory, které program pouívá. Jedinou podmínkou je, aby v době zálohování napracoval s programem ádný uivatel (neprováděl zápisy, editace a importy).
Zálohy určitě provádějte. Zejména pokud jste kopuli plnou verzi, zálohujete tím i licenci programu. Původní licenční číslo toti nelze později opakovaně pouít.
Někteří uivatelé si program nahrají přímo na fleku s tím, e tam mají jak verzi pro Linux, tak pro Windows. Podle toho, s jakým systémem právě pracují, si spustí odpovídající program a mají vdy přístup ke vem datům. Tuto „fleku“ zároveň pouívají i pro stahování dat ze samotného terminálu. Take ve je kompletně na jednom místě. Při takovém způsobu pouívání, který má jistě své výhody, ale doporučujeme obsah fleky pravidelně zálohovat. Tato paměová média mají oproti klasickému pevnému disku výrazně omezený počet zápisů daný výrobní technologií a dokáí bez varování „umřít“. Proto nezapomínejte na pravidelné zálohy jejich obsahu.
Závěr
Zde popisovaná Docházky Start je tedy velice odlehčenou verzí základního docházkového systému. Svými funkcemi se plnohodnotné Docházce 3000 nemůe rovnat. Přesto existuje řada uivatelů, kterým tento velice jednoduchý systém vyhovuje a mají jistotu, e pokud by se později rozhodli přejít na plnohodnotnou Docházku 3000, přenesou bez problému svá data ze stávajícího prostího programu a jen začnou vyuívat pokročilejí funkce bez nutnosti nového ručního naplnění databáze od začátku. Přechod je tedy plynulý a rychlý.
Docházka Start je rovně multiplatformní systém. Funguje na 32 i 64 bitových verzí jak Windows tak Linuxu. U Linuxu je podporované paltforma x86, x64 a dále ARM.
U Windows byly testovány tyto verze: 98, NT4, 2000, XP, Vista, 7, 8, 10, serverové 2003, 2008R2 a 2012.
U Linuxu pak tyto distribuce: Debian 8, Fedora 16 a 23, Centos 6, Ubuntu 12 a 14, Linux Mint 17
Dále distribuce Raspbian na minipočítačích Raspberry PI 2 a Banana Pi s ARM procesory.
Dostupná je i verze programu pro počítače Apple s operačním systémem Mac OS X.
Docházka funguje i na operačním systému ReactOS verze 4. Nefunguje na Windows 95 a starích.
Program stačí pouze zkopírovat z CD či stáhnout z internetu a spustit. Není třeba nic sloitě instalovat a konfigurovat. Pouívá svou vlastní souborovou databázi, kterou si sám zaloí v souborech vlastního adresáře bez nutnosti předem instalované podpory či nějakých knihoven. Ve je tedy snadné, zprovoznění zvládne i laik.
Sloitějí ale samozřejmě není ani instalace Docházky 3000, která se sice instaluje z CD, ale stačí jen spustit instalační program a kliknout na Instalovat. Ve se zprovozní automaticky a pak stačí jen kliknout na novou ikonu na ploe.
Novinky vyích verzí:
Verze 1.04 ze 4.2.2016
Do programu byla přidaná monost exportu výkazu docházky do CSV souboru, které lze dále zpracovávat či tisknout v programech jako j Excel z MS Office, LibreOffice, OpenOffice a podobných. Export spustíte tak, e na kartě Prohlíení docházky vyberete pracovníka a období, které chcete exportovat. Poté kliknete na zelenou ikonu se znakem X a nápisem CSV v pravém horním rohu. Viz obrázek níe. Program se zeptá, kam chcete soubor uloit a po potvrzení jej vytvoří.
Poté můete na vytvořený soubor přímo kliknout, nebo spustit Excel či jiný tabulkový program a soubor by se měl rovnou zobrazit ve správném formátu. Pokud bude ve jen v jednom sloupci, stačí zvolit funkci „Text do sloupců“ či podobnou, jako oddělovač zvolit středník, kódování nastavit na UTF-8 a převod potvrdit. Poté ji budete mít soubor správně převeden do sloupců a řádek pro dalí úpravy či tisk. Viz následující obrázek.
V Excelu z MS Office 2007 je někdy třeba otevřít nový prázdný seit a v něm zvolit Data / Načíst Externí data / Z Textu. Poté ji dle výe uvedeného zvolit kódování UTF-8 viz obrázek:
V dalím kroku se zvolí jako oddělovač pouze středník a přes tlačítko Dokončit a potvrzení cílové oblasti je soubor naimportován.
Pokud pouíváte tabulkový program Calc z LibreOffice či OpenOffice, spustí se průvodce importem automaticky sám při otevření CSV souboru. Opět se pouije k´dování UTF-8 a jako oddělovač se vybere pouze středník. Viz obrázek:
Po zvolení kódování UTF-8 a nastavení oddělovače na středník ji stačí kliknout na OK a soubor se otevře:
Verze 1.05 z 5.9.2016
Program si nyní pamatuje, jakého zaměstnance jste naposledy prohlíeli či editovali a v jakém období (měsíc a rok). Take kdy přecházíte z prohlíení docházky do editací, nabídne se k editaci ten pracovník a období, kterého jste předtím prohlíeli. Funguje to i opačně, take kdy někomu upravíte docházku a chcete zkontrolovat výpočet v prohlíení, nepřepne se výběr na abecedně prvního pracovníka a aktuální měsíc jako dříve, ale zobrazí se výpis toho zaměstnance (a období), kterého jste právě editovali.
Pokud chcete rychle zruit předvýběr pracovníka a období, klikněte v Editaci na ikonu lupy vpravo:
Verze 1.06 z 9.11.2016
Verze obsahuje hlavně úpravy nutné pro funkci programu i na počítačích Apple s operačním syst. Mac OS X.
Verze 1.07 z 6.1.2017
Do programu byla přidaná podpora pro import dat z terminálu BM-F201 na bezkontaktní RFID karty a čipy.
Byla také úspěně ověřena funkčnost na Windows Serveru 2016.
Verze 1.08 z 23.11.2017
Nyní je moné zakázat odečítání půlhodinových přestávek po kadých 6 hodinách uznané součtové denní pracovní doby. Pokud tedy chcete, aby program přestávky neodečítal, stačí na kartě „Nastavení pracovní doby“ kliknout ve spodní části „Přehled parametrů...“ na libovolný den, poté zruit zatrítko u nové poloky Přestávky a nakonec tlačítkem „Ulo nastavení“ změnu potvrdit. Poté ji nebude na kartě „Prohlíení docházky“ docházet k odečítání půlhodinových přestávek.
Verze 1.09 z 3.1.2018
V programu v horním menu přibyla vpravo nová poloka Sestava. Umoňuje vytvoření sumární měsíční výsledovky docházky, která obsahuje součtové údaje o odpracované době, fondech, přesčasech, absencích a počtech dní přítomnosti na pracoviti za jednotlivé zaměstnance ve zvoleném měsíci a roce.
Po kliknutí na záloku Sestava spustíte výpočet za aktuální měsíc tlačítkem Zobraz nahoře uprostřed nebo přepnutím měsíce či roku v horní části pro výběr období. Tímto se spustí výpočet, který průběně zobrazuje načítaná data jednotlivých pracovníků v hlavní části okna. Výpočet lze případně zastavit tlačítkem Stop, na které se změní původní tlačítko Zobraz po dobu trvání výpočtu.
Takto si tedy můete rychle načíst sumární údaje o docházce jednotlivých pracovníků za zvolený měsíc. Navíc v horní části uvidíte po doběhnutí výpočtu i součtové údaje za celou firmu (fialový řádek). Sestavu je navíc moné vyexportovat pomocí pravé horní zelené ikony, kdy si uloíte exportní datový .csv soubor, který lze poté otevřít například v Excelu, LibreOffice Calc a podobném tabulkovém programu, provést případné úpravy a data například vytisknout či dále zpracovávat.
Zároveň byla úspěně otestována funkčnost Docházky Start na novém linuxovém grafickém prostředí Wayland a to konkrétně u linuxové distribuce Fedora 27. Ve funguje stejně dobře jako při pouití X-Windows.
Verze 1.10 z 5.1.2018
Do
programu byla přidaná podpora pro import dat z terminálů BM-F108 a F8
na otisky prstů i bezkontaktní
RFID karty a čipy.